لغو روابط ترکیه و ارمنستان

عادی سازی روابط با ترکیه توسط دولت ارمنستان لغو شد

لغو روابط ترکیه و ارمنستان

لغو توافق عادی سازی روابط با ترکیه توسط دولت ارمنستان

 

برطبق اعلام دولت ارمنستان توافق صلحی که این کشور در سال ۲۰۰۹ با ترکیه برای عادی سازی روابط میان دو کشور امضا کرده بود را لغو مینماید.
دولت ارمنستان در سال ۲۰۰۷ میلادی اقدام به انجام مذاکراتی با ترکیه در زمینه روابط دیپلماتیک دوجانبه نمود تا این روابط عادی سازی شوند و در نهایت در سال ۲۰۰۹ این توافق میان دو کشور در شهر زوریخ به امضا رسید.
علیرغم امضای این توافقنامه ولادیمیر هاکوپیان، رییس جهمور ارمنستان گفت که سرژ سرکیسیان، رییس جمهور فعلی ارمنستان که در حال کناره گیری از مقام خود می باشد ، در نشست شورای امنیت ملی ارمنستان اظهار کرده است که پروتکل های منعقده میان ارمنستان و ترکیه لغو خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان، تیگران بالایان، نیز در پستی در توئیتر اعلام داشت: پروتکل‌های ترکیه و ارمنستان “لغو و بی‌اعتبار” شده‌اند.
در سال ۲۰۰۹ وزاری امور خارجه دو کشور این پروتکل‌ها را در زوریخ امضا کردند که بعدا قرار شد پارلمان‌های دو کشور آنها را تصویب کنند. با این حال در دسامبر ۲۰۰۹ رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود، گفت: آنکارا این توافق‌ها را تا زمان حل مناقشه ناگورنو – قره‌باغ تصویب نخواهد کرد.
در آوریل ۲۰۱۰ سرژ سرکیسیان به عنوان رئیس‌جمهور ارمنستان نیز فرایند تصویب این توافق‌ها را معلق کرده و آنکارا را متهم به عدم تمایل برای پیشبرد فرایند حل اختلاف دو کشور کرد.
رئیس‌جمهور ارمنستان در سپتامبر ۲۰۱۷ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که قرار است در بهار ۲۰۱۸ در صورتی که پیشرفتی بر سر این توافقات با ترکیه حاصل نشود این پروتکل‌ها منحل و بی اعتبار اعلام شوند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید