حقوق و وظایف مسافر

حقوق و وظایف مسافر

حقوق و وظایف مسافر

حقوق و وظایف مسافر :اگر به هردلیلی توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمیدانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمایید.

به منظور حفاظت از مدارک مسافرتی، اموال و اسایر اشیاء ارزشمند و رعایت اهم مسائل مربوط به ایمنی و امنیت خود، ضروری است قبل از انجام سفر به توصیه های مسافرتی که در این ارتباط تهیه گردیده است توجه نمایید:

لازم است اتباع جمهوری اسلامی ایران در سفرهای خارج از کشور نکات ذیل را مد نظر بگیرند:

۱- نشان ندادن پول در مجامع عمومی و مکان های پرجمعیت، اجتناب از رفت و آمد به تنهایی در شب و یا در مکانهای خلوت یا مشکوک جدا خودداری کنید.

۲- با توجه به آگاهی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به قوانین و مقررات ارمنستان، در صورت بروز هرگونه مشکل تجاری با اتباع یا مقامات محلی میتوانید از راهنمایی و مساعدت آن نمایندگی ها استفاده کنید.

۳- اگر قصد سرمایه گذاری در کشور ارمنستان را دارید توصیه میشود جهت جلوگیری از ضرر و زیان و از بین رفتن حقوق خود قبل از هرگونه اقدامی به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مشورت نموده و امور تجاری خود را از طریق مراجع رسمی پیگیری نمائید.

۴- عموما در هنگام ورود به کشور ارمنستان، افراد ناشناس و بعضا ایرانی با عناوین مختلف از جمله مترجم، راهنما و … به شما مراجعه نموده و پیشنهاد مساعدت به شما را دارند؛ توصیه میگردد به آنها اعتماد ننموده و حتی هدف از مسافرت خود را نیز به ایشان بازگو نکنید

۵- از آوردن هرگونه داروهای کدیین دار بدون نسخه جدا خودداری کنید؛ چون اینگونه داروها جز مواد مخدر محسوب میگردد ودر صورت همراه داشتن آن ضمن ارائه نسخه پزشک معالج این مسئله حتما میباید در اظهار نامه قید گردد.

۶- با توجه به افزایش کلاهبرداری از اتباع ایرانی در کشورهای مختلف و وجود خطرات مالی و حتی جانی، به اتباع ایران توصیه میگردد ضمن رعایت احتیاط و نکات ایمنی به افراد و گروه های ناشناس که به عناوین مختلف به شما مراجعه میکنند اعتماد نکنید.

۸- در صورت محکومیت به مجازات های پیش بینی شده برای قاچاق مواد مخدر لازم است دو سوم محکومیت و در شرایط خاص یک دوم مدت مذکور در این کشور گذرانده شود. قوانین مربوط به مواد مخدر بسیار سخت گیرانه و شدید و متعاقب با محکومیت های طولانی است؛ جهت محکومین غیر مواد مخدر میتوان تقاضای عفو کرد ولی برای محکومین مواد مخدر تقاضای عفو غیر ممکن میباشد.

۹- برای رانندگی در این کشور باید گواهینامه ملی آن یا یک گواهینامه بین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید. (I D P) یک مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزش رانندگی با شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان رانندگی نمایند؛ به علاوه  اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین المللی میتواند تعیین و تایید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه میکنیم متقاضیان این نوع گواهینامه میتوانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

۱۰- عموما در کشورها عکس برداری از مناطق دولتی، نظامی، امنیتی و در برخی از موارد اماکن مذهبی و فرهنگی ممنوع بوده و منجر به بازداشت و پرداخت جریمه خواهد گردید. بنابراین لازم است پیش از عکس برداری از اماکن قبلا با مسئولین امنیتی آن اماکن فرهنگی صحبت نموده و از آن ها اجازه بگیرید.

۱۱- چنانچه در این کشور دچادر حوادثی مثل سرقت پول یا مدارک مسافرتی شدید ضروری است قبل از هرکار موضوع را به اطلاع پلیس محل برسانید و گزارش پلیس را در این رابطه دریافت نمایید. بدیهی است گزارش رسمی پلیس به شما امکان خواهد داد موضوع را در نهادهای مربوطه به نحو موثرتری پیگیری نمایید.

۱۲- خوداری از سوار شدن در اتومبیل های غیر از خودروهای نقیله عمومی، مراقبت از مدارک، پول و اشیاء با ارزش و ….

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید