نقش ارمنستان در مناقشات قره باغ

نقش ارمنستان در مناقشات قره باغ

نقش ارمنستان در مناقشات قره باغ

دولت ارمنستان باید در زمینه پایان مناقشات در منطقه قره باغ تلاش بیشتری می نمود و نباید اجازه طولانی شدن مناقشات را میداد.  یکی از مهمترین بسترهایی که همسایگان برای همکاری در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیاز دارند مسیرهای ترانزیت میان آنها و بهره برداری از پتانسیل های ترانزیتی متقابل آنهاست. ضعف از این منظر موجب تضعیف روابط دو جانبه خواهد شد.

دولت جمهوری آذربایجان در همین زمینه گام های اساسی به منظور تقویت چنین مناسباتی برداشته است که منجمله میتوان به طرح های بزرگ انتقال انرژی این کشور به منظور تقویت روابط با ایران و سایر همسایگان اشاره داشت. چنین اقداماتی که توسط جمهوری آذربایجان صورت میپذیرد باید بیش از هرکشوری توسط مقامات ارمنستان پیگیری شود.

سرکیس آرسورونی روز ۸ فوریه در بیانیه ای نوشته است : راه اندازی قطار باری روسیه به سمت ایران نشان از این دارد که مسیر ترانزیت روسیه، آذربایجان و ایران به وقوع پیوسته است و بدین ترتیب اتحادی سه سویه و نانوشته میان این سه کشور در حال شکل گیری است که میتواند منجر به انزوای ارمنستان گردد.

وی در ادامه اذعان میدارد که مقامات آذربایجان ابایی از آشکار سازی اهمیت سیاسی کریدور شمال – جنوب در کنار دستاوردهای اقتصادی ندارند. این پروژه باعث میگردد که ارمنستان در تنگنا قرار گیرد و اهمیت ارمنستان برای همسایه جنوبی آن ( جمهوری اسلامی ایران) کاهش یابد. با وجود سخنان تهران در خصوص اهمیت استراتژیک ارمنستان، این کشور رفته رفته به کشور زیردست روسیه مبدل میگردد و تهران نیز از این موضوع آگاه است. با توجه به این نکته ارمنستان رفته رفته از طرح های منطقه ای دور خواهد ماند.

از منظر سرکیس آرسورونی، چنین سیاستی که ارمنستان در پیش گرفته است باعث سایه افکندن بر روی مناقشه قره باغ نیز خواهد شد. چنین سیاست محافظه کارانه ای نمیتواند واقع گرایانه باشد. محاصره ارمنستان توسط کشورهای همسایه، موجب میگردد تا این کشور از بهره برداری از منابع مختلف اقتصادی محروم گردد و بیشتر به روسیه وابسته شود.

این تحلیلگر ارمنی در ادامه میگوید: جمهوری آذربایجان با درآمدهای کلان تهدیدی دائمی برای ارمنستان فقیر خواهد بود. چنین وضعیتی ناشی از ساست غیرمعقول دولت ارمنستان است و این دولت نباید اجازه طولانی شدن مناقشات قره باغ را دهد و می باید تمام تلاش خود را برای کوتاه سازی مناقشات و حل و فصل آن بکار بندد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید