آداب و رسوم ارمنستان

آداب و رسوم ارمنستان

آداب و رسوم  ارمنستان

آداب و رسوم ارمنستان :تا قبل از ورود مسیحیت به  ارمنستان ارمنه دارای اعیاد مختلفی بودند که مهمترین آن عید آغاز سال باستانی بود که ناواسارت نام داشت. اعیاد دیگری نیز در این زمان مرسوم بود که عمدتا به پرستش الهه ها و بت ها اختصاص داشت و از معروفترین آنها می توان به وارتاوار اشاره کرد که در اوایل تابستان یرگزار می گردید و با وجود گذشت قرن ها و گرویدن ارامنه به دین مسیح هنوز در میان این ملت رواج دارد و ارامنه این عید را با پاشیدن آب به روی یکدیگر گرامی می دارند. با ورود مسیحیت به  ارمنستان اعیاد دینی جانشین اعیاد قبلی شدند. مهمترین عید  ارامنه همچون سایر مسیحیان جهان عید کریسمس با تولد حضرت مسیح است که  ارامنه آن را در ۶ ژانویه برگزار می کنند در حالی که سایر مسیحیان آن را در ۲۵ دسامبر برگزار می کنند و از این نظر میان کلیسای ارمنی و سایر کلیسا ها اختلاف نظر وجود دارد.

دومین عید مهم مسیحی که نزد ارامنه بسیار مهم می باشد عید پاک است که سالروز رستاخیز حضرت  مسیح بوده و طبق تقویم خاصی در اولین ماه بهار برگزار می شود.

از اعیاد دیگر می توان از هامیار تسوم اشاره کرد که سالروز عروج مسیح (ع) به آسمانها است.

از اعیاد ملی دیگر در  ارمنستان می توان عید  وارتانک و عید فرهنگ را نام برد. عید  واتانک سالروز قبام ملی  ارامنه به رهبری وارتان مامیکونیان و عید فرهنگ گرامیداشت سالروز ابداع الفبا و خط  ارمنی توسط مسروپ ماشتوس می باشد.

و از جشن ها و اعیاد مهم دیگر  ارمنستان می توان گرامیداشت روز ۲۵ سپتامبر که روز ملی  ارمنستان می باشداشاره کرد.در این همچین روزی مردم  ارمنستان با شرکت در انتخاباتی به یاد ماندنی رای به استقلال  ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی دادند.

روز مهم دیگر در میان  ارامنه ۲۸ ماه مه می باشد، در چنین روزی در سال ۱۹۱۸  ارامنه پس از قرن ها توانستند استقلال خود را بازیابند. استقلالی که چنداد دوام نداشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید